Ajankohtaista‎ > ‎

Rukan HS 142 -hyppyrimäen jääladun ja tuuliverkon työt etenevät aikataulussa.

lähettänyt Tunturirakennus Oy 18.10.2016 klo 2.33   [ 18.10.2016 klo 2.45 päivitetty ]
Tunturirakennus Oy kirjoitti Heinäkuussa 2016 Rukan HS142 hyppyrimäen KVR-urakkasopimuksen. Työt hyppyrimäellä oli aloitettava välittömästi tiukan aikataulun takia. Mäen ja tuuliverkon pääsuunnittelusta vastaa Insinööritoimisto Ronkainen Oy, jonka kanssa Tunturirakennus Oy on toteuttanut myös monta muuta kohdetta. Suunnitelmia pyöriteltiin vielä vanhan ladun purkutöitä aloittaessa läpi ja pieniä muutoksien myötä suunnitelmat lyötiin lukkoon. 

Rukan HS-142 vauhtimäkeen asennettiin Peter Riedelin Double-track niminen jäälatujärjestelmä, joka pitää sisällään jäädytettävän talviladun, sekä kasteltavan kesäladun. Talvilatuun on integroitu kylmäaineputket, jotka pitää talviladun jäässä lämpimälläkin kelillä. Nykyinen eristetty latu on myös paljon ympäristöystävällisempi kuin aikaisempi vauhtimäessä ollut jäälatu. Kesäladun sisään on myös integroitu sadetusjärjestelmä, mikä parantaa hyppäämistä kesäolosuhteissa. Latupakettiin kuuluu myös Jäänhoitokone, kylmäkoneisto ja 2 erilaista suojapeittotyyppiä, joista toinen on moottoroitu. Jääladun toimittaja Peter Riedel GmbH on Saksalainen urheilutarvikkeisiin erikoistunut yritys.

Hyppyrimäen (stadionilta katsottuna) oikealle puolelle rakennettiin myös 82m pitkä tuuliverkko, joka on keskimääräisesti 18m korkea.
Moottoroituja verkkoja voidaan ohjata etäohjauksena. Tuuliverkko estää lännestä ja etelästä puhaltavaa tuulta ja se on suunniteltu toimimaan Rukan haasteellisissa olosuhteissa. Rukan uuden tuuliverkon tuulenpidättävyys on 75%.  Tuuliverkko on Belgialaisen Vervaeken tekemä ja  tuuliverkon maahantuojana toimii lahtelainen Länsikarhu Oy.  





Comments